بازشناسی نهضت عاشورا
نویسندگان: محمود اصغری، سید مجید ظهیری، علی اکبر نوایی
انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی
Publication year: 1396

خلاصه:

تحلیل حادثه‏ ی بزرگ و بی ‏نظیر عاشورا، در حقیقت بازشناسی و بازکاوی نهضتی است که از مهم ‏ترین وقایع تاریخی در حیات بشر به شمار آمده و در تاریخ اسلام، بعد از بعثت حضرت ختمی مرتبت صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله، با توجه به تأثیر شگرف آن بر حیات انسان و مکتب زندگی ساز اسلام، مهم‏ تر از این واقعه را نمی‏ توان یافت.
این ویژگی بی ‏بدیل تاریخی در این حماسه ‏ی استثنایی، قبل از هر چیز، مرهون شخصیت بی‏ نظیر رهبر بزرگ و بافضیلت این قیام است؛ شخصیتی که عشق و عقل، برهان و عرفان، دیانت و سیاست، حقیقت و واقعیت، دنیا و آخرت، شعور و شور، همه و همه را در هم آمیخته و منشور وار از هر زوایه و ضلعی درخشندگی و جلوه ‏گری خاصی به آن داده است.
هدف از این قیام چیزی جز احیای دین خدا و سنت پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و سیره ‏ی امیرمؤمنان علی علیه ‏السلام نبود، چرا که بیست سال خلافت معاویه توانسته بود تمامی زمینه‏ های تحریف و انحراف از اسلام را فراهم سازد و در ادامه‏ ی این سیاست جاهلی و اسلام ستیز، یزید که تجسم همه ‏ی رذالت‏ ها و ضد ارزش‏ هاست، به عنوان جانشین او به خلافت منصوب می ‏شود و تصمیم می‏ گیرد با گرفتن بیعت اجباری از حسین بن علی علیهم االسلام و یا به شهادت رساندن او، آخرین نیرو و سنگر مقاومت در برابر اشرافیت جاهلی را در هم شکند، و برای همیشه نام اسلام را محو نماید.

کتاب بازشناسی نهضت عاشورا به قلم جمعی از نویسندگان در پنج بخش ماهیت و رویکردها، شرایط تاریخی، اهداف و آثار، درس‌ها و عبرت‌ها و عاشوراپژوهی است .
این مجموعه بازنگری، تکمیل و تنظیم مجدد دو ویژه‌نامه «بازشناسی عاشورا» است. واقعه کربلا، زاویه و شاخصه، ماهیت‌شناسی و رویکرد هدف شناسانه به نهضت عاشورا، جستارهای انسان‌شناختی در نهضت عاشورا، مبانی عرفانی حسینی و مبانی روان‌شناختی حماسه کربلا در پدیداری نگرش‌ها از مهم‌ترین مطالب بخش نخست این اثر با عنوان ماهیت و رویکردها است.
بخش دوم کتاب به شرایط تاریخی و شیوه مبارزاتی امام حسین‌(ع)، تحلیل جامعه‌شناختی از نهضت عاشورا، عقلانیت نهضت اباعبدالله‌(ع) و بنیادهای شکل‌گیری عاشورای حسینی پرداخته است و بخش سوم، احیاگری و جنبش احیاگرانه امام حسین‌(ع)، دست‌یابی به عزت اجتماعی، ‌آثار و برکات نهضت عاشورا و جلوه‌ای از نتایج و دستاوردهای آن را بررسی می‌کند.
درس‌های برگرفته از نهضت عاشورا در نگاه امام خمینی‌(ره)، نهضت عاشورا، پیام‌ها و پیامدها، نقش عاشورا در بین ملت‌های جهان و عبرت‌های عاشورا در نگاه بلند رهبری از مهم‌ترین مطالب بخش چهارم و رویکرد جامعه‌شناسانه،‌ نگاهی نوپدید در عاشورا پژوهی و توصیف آثار عاشورایی از مهم‌ترین عنوان‌های بخش پنجم این اثر است.

نوع اثر: کتاب

ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی

نویسنده: محمود اصغری، سید مجید ظهیری، علی اکبر نوایی

صفحات کتاب: ۵۲۸

کنگره: BP۴۱/۵‏‫‭/‮الف‬۵۶ب۲ ۱۳۹۶

دیویی: ۲۹۷/۹۵۳۴

کتابشناسی ملی: ۲۵۸۱۲۵۶

شابک: ۹۷۸-۹۶۴-۷۶۷۳-۸۷-۷

سال نشر: ۱۳۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *