نویسنده: ویلیام هاسکر - مترجم: سید مجید ظهیری
اندیشه حوزه، سال نهم، شماره 41 و 42
Publication year: 1382

مقاله ‏ی «معرفت ‏شناسی دینی» (Religious Epistemology) اثر ویلیام هاسکر از یکی از دائره‏المعارف‏ های غنی فلسفه‏ ی غرب انتخاب شده است.
هاسکر استاد دانشکده‏ ی هانتینگتون و مؤلف کتاب خدا، زمان و علم پیشین (۱۹۸۹) و از جمله چهار نویسنده ‏ی کتاب معروف عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه‏ ی دین (Reason and Religious Belief ;An Introduction to the Philosophy of Religion)  از انتشارات دانشگاه آکسفورد می‏ باشد. اکثر مقالات این دائره‏المعارف فلسفه ویراسته‏ ی فیلسوف مشهور معاصر پل ادواردز است، لکن مجلد آخر این دائره‏المعارف، که به عنوان مکمل (Supplement)  مجلدات اصلی آن تدارک دیده شده است، توسط وی ویراستاری نشده و دونالد ام. بورچرت ویرایش آن را برعهده داشته است. اما با این حال مقالات مکمل این دایره‏المعارف، نسبت به مقالات قبلی، اگرچه موجز است لکن چون چندین سال بعد تهیه شده است، از تازگی و طراوت بیشتری برخوردار است. به عنوان نمونه برخی ارجاعات نویسنده ‏ی مقاله‏ی حاضر حتی آثار اوایل دهه‏ ی آخر قرن بیستم را نیز دربرمی‏ گیرد.
لازم به ذکر است که مقالات این دائره‏المعارف فلسفه و هر دایره‏المعارف فلسفی دیگر به ویژه بخش‏ های مکمل آنها، که در حقیقت ضمیمه‏ ی مجلدات اصلی آن هستند، اغلب فنی و موجز می‏ باشند، لذا مواضع ایجاز و ابهام، خصوصاً برای آن دسته از خوانندگان که برای نخستین بار با مسایل و موضوعات فلسفی جدید روبرو می‏ شوند، نیاز به تفصیل و ایضاح دارد. بنابراین در این ترجمه سعی شده است، در پانویس‏ هایی، محل ایجاز، تفصیل و موضع ابهام، وضوح یابد.
این مقاله، پس از ذکر اهم مسائل معرفت‏ شناسی دینی، مهم ترین مسأله‏ آن یعنی «توجیه باورهای دینی» را محور بحث قرار داده و سه موضع قرینه گرایی (Evidentialism)، ایمان گرایی (Fideism) و تجربی گرایی (Exprientialism)  را از نظرگاه برجسته‏ ترین متفکران و نظریه پردازان معاصر گزارش می ‏نماید. بخش مهم و غالب مقاله را توصیف موضع تجربی گرایی تشکیل می ‏دهد و در این بخش آراء آلستون، سوئین برن و پلانتینگا به اجمال بررسی می‏ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *