مقاله ی «معرفت شناسی دینی» (Religious Epistemology) اثر ویلیام هاسکر از یکی از دائرهالمعارف های غنی فلسفه ی غرب انتخاب شده است.
هاسکر استاد دانشکده ی هانتینگتون و مؤلف کتاب خدا، زمان و علم پیشین (۱۹۸۹) و از جمله چهار نویسنده ی کتاب معروف عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه ی دین (Reason and Religious Belief ;An Introduction to the Philosophy of Religion) از انتشارات دانشگاه آکسفورد می باشد. اکثر مقالات این دائرهالمعارف فلسفه ویراسته ی فیلسوف مشهور معاصر پل ادواردز است، لکن مجلد آخر این دائرهالمعارف، که به عنوان مکمل (Supplement) مجلدات اصلی آن تدارک دیده شده است، توسط وی ویراستاری نشده و دونالد ام. بورچرت ویرایش آن را برعهده داشته است. اما با این حال مقالات مکمل این دایرهالمعارف، نسبت به مقالات قبلی، اگرچه موجز است لکن چون چندین سال بعد تهیه شده است، از تازگی و طراوت بیشتری برخوردار است. به عنوان نمونه برخی ارجاعات نویسنده ی مقالهی حاضر حتی آثار اوایل دهه ی آخر قرن بیستم را نیز دربرمی گیرد.
لازم به ذکر است که مقالات این دائرهالمعارف فلسفه و هر دایرهالمعارف فلسفی دیگر به ویژه بخش های مکمل آنها، که در حقیقت ضمیمه ی مجلدات اصلی آن هستند، اغلب فنی و موجز می باشند، لذا مواضع ایجاز و ابهام، خصوصاً برای آن دسته از خوانندگان که برای نخستین بار با مسایل و موضوعات فلسفی جدید روبرو می شوند، نیاز به تفصیل و ایضاح دارد. بنابراین در این ترجمه سعی شده است، در پانویس هایی، محل ایجاز، تفصیل و موضع ابهام، وضوح یابد.
این مقاله، پس از ذکر اهم مسائل معرفت شناسی دینی، مهم ترین مسأله آن یعنی «توجیه باورهای دینی» را محور بحث قرار داده و سه موضع قرینه گرایی (Evidentialism)، ایمان گرایی (Fideism) و تجربی گرایی (Exprientialism) را از نظرگاه برجسته ترین متفکران و نظریه پردازان معاصر گزارش می نماید. بخش مهم و غالب مقاله را توصیف موضع تجربی گرایی تشکیل می دهد و در این بخش آراء آلستون، سوئین برن و پلانتینگا به اجمال بررسی می شوند.
دیدگاهتان را بنویسید