نظام مدیریت علوی
جمعی از نویسندگان
انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی
Publication year: 1395

درباره کتاب

این اثر به قلم جمعی از نویسندگان و به اهتمام محمد حسین پژوهنده و زیر نظر سید مصباح عاملی نگاشته شده و در ۴۶۴ صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسیده است.

این کتاب در سه بخش و هجده فصل شامل، در آمدی بر رهبری کوتاه و پر برکت امام علی (ع) الگوی مدیریت کشوری و منابع انسانی، مبانی و اهداف، برنامه و ساختار، موانع و مواضع مدیریت علوی نگاشته شده است.

جایگاه خرد و قانون در نظام مردم سالار دینی، شایسته سالاری، کاوشی در مفهوم آزادی، مدارا و قاطعیت در حاکمیت، عوامل تاثیرگذار بر رفاه اجتماعی در مدیریت علوی و… مطالب مفید نگاشته شده در این اثر است.

آنچه این اثر را متمایز می سازد رویۀ خاصی است که در تبیین موضوع ارائه شده است. چنان که ملاحظه خواهید نمود، شیوۀ بحث در این اثر زندگی نامه نویسی یا تأکید بر توصیف ابعاد ملکات وجودی و اوصاف مختلف امام علی(ع) نیست؛ بلکه آنچه در این مجموعه مورد تأکید قرار گرفته، صرفاً تبیین ابعاد مدیریتی و رهبری مولی الموحدین، امیر المؤمنین علی(ع) است. این مهم در سه بخش عمده، که نیاز جامعه در عصر حاکمیت دین است، فراهم آمده است.

بخش اول که عهده دار تبیین مبانی و اهداف است در چندین فصل آغاز می شود و در نخستین گام به استقبال ویژگی مهم مردم داری در عین حاکمیت ارزش ها، در نمایی روشن از حکومت کوتاه امیر مؤمنان(ع) می رویم. در این فصل از افکار جناب استاد حسن رحیم پور استفاده شده است.

حکومتی بر این منهج طبعاً باید مبتنی بر خردورزی و قانون مداری باشد و این نیاز را محقق گران مایه جناب سید حسین همایون مصباح برآورده است و در ادامه آن جناب رضا حق پناه، عضو محترم هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با مساعدت حجت الاسلام محمد حسین پژوهنده سیمای شایسته ای از شایسته سالاری را قلم زده است. با این حال هنوز در این بخش چند موضوع دیگر که جنبه مبنایی دارند همچون آزادی، و صلابت توأم با مدارا مانده اند تا روشن شوند چه آن که از مختصات حکومت حق مدار و شایسته سالارند. این عناوین به قلم نویسنده توانمند سید مجید ظهیری، عضو محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به رشتۀ تحریر درآمده اند و سرانجام از اقتصاد معطوف به رفاه اقتصاد اسلامی مد نظر امیر مؤمنان سخن می گوییم و در این رابطه وامدار نویسنده حجت الاسلام محمود اصغری هستیم.

به اهتمام محمدحسین پژوهنده زیرنظر سیدمصباح عاملی
ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
تاریخ نشر: تیر، ۱۳۹۵
تعداد صفحه: ۲۶۴
شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۷۰۴۴-۱۷-۹
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
وزن: ۳۸۲ گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *